Érkezés Panamavárosba valamelyik nemzetközi légitársasággal. Akik a Guna Yala
előprogramot választották ezen a napon érkeznek vissza Panamavárosba. A várost 1519. augusztus 15-én alapította Pedro Arias de Ávila.
A város a Peruba (-ból) irányuló kereskedelem egy tranzitállomása lett. 1671-ben Henry Morgan 1400 emberrel megtámadta és kifosztotta a várost,
mely ezután egy tűzvészben teljesen elpusztult. A várost 1673-ban építették újjá az eredeti várostól 5 mérföldre délnyugatra.
A 19. század közepén vasutat építettek Panamában, mely fellendítette a gazdaságot.
A második világháború idején az amerikai hadsereg korlátozásokat vezetett be a Csatorna-övezetben, ami összetűzéseket eredményezett a
helyi lakosok és az amerikaiak között. 1989-ben a város az Egyesült Államok által Panama ellen indított hadművelet központja volt. Szállás Panamaváros.
2. NAP: AZ ABUELO RUM LEPÁRLÓ MEGLÁTOGATÁSA |
Első napunkat a leghíresebb panamai rum lepárlóüzemének felkeresésével kezdjük. Utunk a Hacienda San Isidrohoz vezet, ahol egy spanyol bevándorló Don José Varela Blanco
1908-ban megalapította első cukornádültetvényeit, majd 3 fia kérésének engedelmeskedve, 1936-ban megkezdte a rum gyártását. Ma a harmadik generáció is ebben a családi vállalkozásban
dolgozik. Maga az út is érdekes lesz ide, mivel a forgalomtól függően 3-4 órás út alatt megismerjük a vidéki Panamát is. A helyszínen
ökrösszekérrel visznek végig minket, megmutatják a termőhelyet, a lepárlót és az érlelés helyszíneit, az alapító házát és természetesen rumot is kóstolhatunk. Egy közeli
városban fogunk megszállni.
3. NAP: PANAMAVÁROS VÁROSNÉZÉS ÉS A CSATORNA MEGNÉZÉSE |
Reggel után rögtön visszaindulunk a fővárosba egyenesen a Panama csatornához,
ahol a belépőnkben benne lesz a múzeum, egy video és a kilátóteraszok megtekintése is. Ez egy mesterséges csatorna, amely a Csendes- és Atlanti-óceánt köti össze.
Hossza 77 km. 1876-ban a Szuezi-csatorna sikeres megépítésétől önbizalomtól ittas franciák nemzetközi társaságot hoztak létre a csatornatervek kidolgozására és
kivitelezésére. Két évvel később meggyőzték a kolumbiai kormányt, hogy engedélyezze a földszoros átvágását, de a franciák nem vették figyelembe az egyiptomi sivatag és a
Panama-földhíd eltérő földrajzi viszonyait. Szuezben sivatagi homokba kellett árkot ásni, míg Panamában a csatornát a hegyek kőzetanyagába kellett belevésni. A tengeri csatorna
vízmélységét 9 méterben, szélességét 22 méterben határozták meg. A csatornát a világóceán szintjéig szerették volna a kőzetbe vágni, ehhez 120 000 000 m³ földet és
kőzetanyagot akartak megmozgatni. A munkálatok 40%-os készültségi állapotban voltak, amikor a francia csatornatársaság csődöt jelentett. Az eredetileg tervezett 120 millió
dollár helyett a számla már ekkor 235 millió dollárra rúgott. Ismét a franciák, hogy jól jöjjenek ki a dologból, megalapították az Új Panama-csatorna Társaságot és 1894-ben
újraindultak a munkálatok. Eközben az Egyesült Államok jelezte: saját csatornát kíván építeni Nicaragua területén keresztül. A francia csatornatársaság e hírre megrendült,
hiszen az amerikai létesítmény ellehetetlenítette volna a panamai beruházást. A francia építőknek mindössze két választása maradt: vagy veszni hagyják addigi munkájukat és
eladják a megkezdett beruházást, vagy pedig felépítik és befektetésük csak nagyon hosszú idő múlva térül meg. A társaság az eladás mellett döntött. Végül a csatorna az Egyesült
Államok felügyelete mellett 1914-re készült el és csak 1999-ben lett újra Panama része. Becslések szerint építése során 27 500 ember vesztette életét. Az útóbbi években
kiszélesítették a Panama-csatornát és 2016. június 26-án átadták az új zsilipcsatornát, amely az eddigieknél nagyobb hajók áthaladását teszi lehetővé.
A beruházás 5,25 milliárd dollárba került. Bejárjuk a Casco Viejot, Panama óvárosát, ahol sok építészeti stílus keveredik, és amit a kormány beavatkozásával nagy léptéekkel
újítanak fel. Végighaladunk az Amador Causwayen, ami egy hosszan a tengerbe nyúló vékony sziget, melyet a csatorna építésekor kibányászott földdel töltöttek fel. Innen visszanézve
látjuk Panamaváros felhőkarcolóinak képét a másik irányban pedig a csatornán való átkelésre váró hajók hadát. A Cinta Costera gyűrűn érkezünk vissza a városba szállásunkra.
|
|
4. NAP: REPÜLÉS SAN JOSÉBA ÉS LÁTOGATÁS A CENTENARIO LEPÁRLÓJÁBA, ARENAL VULKÁN |
A reggeli órákban San Joséba, Costa Rica fővárosába repülünk. Innen egyből az ország méltatlanul alulreklámozott, így nem is igen ismert rumjának a Centernárionak
a lepárlóüzemébe megyünk. Az 1970-es években alapították a céget Seagram of Costa Rica S.A néven. Ezt a nevet 2002-ig viselte, onnantól kezdve Centenario Internacional S.A.
lett és számos nemzetközi szabványnak is megfelelt, majd termékeit exportálni kezdte az USA-ba, Franciaországba, Olaszországba, Hollandiába, Németországba, Svájcba és Csehországba.
Miután megismertük a folyamtokat, megkóstoltuk amit meg kell, tovább is állunk nyugatra az Arenal vulkánra néző szállásunkra La Fortuna közelében.
A hely, azon túl, hogy jó időben gyönyörűen látszik innen az aktív de 2010 óta szunnyadó Arenal vulkán, számtalan termálfürdőnek is otthont ad. Szállásunk is rendelkezik saját
termál és sima medencével is, de lehetőség lesz este elmenni valamelyik világhírű fürdőbe is. (Tabacon, Springs Resort, Baldi, stb.).
|
|
5. NAP: POÁS VULKÁN, LA PAZ WATERFALL GARDEN, LA FORTUNA |
Reggel indulunk tovább először 1.5 óra alatt a Poás vulkánt meglátogatni, ami egy aktív vulkán,
1828 óta 40-szer tört ki. A csúcshoz közel két vízzel telt krátert is
található, de a 2018-as aktivitás miatt csak a fő kráter
volt látogatható. Az északi 2 300 méter magasan fekszik,
krátertava majd 1.7 km széles és mintegy 300 méter mély. A
várostól északra a Középső-Kordillera vulkánjai, a 2704
méter magasságú Poás, a 2906 m magas Barba és a 3432 méter
magasságú Irazú ma is aktívak. Ezután továbbindulunk a La Paz Waterfall
Gardenbe. Ez egy gyönyörű,
vízesésekkel tűzdelt park, amely számtalan őshonos állat és
növényfajt mutat be a saját élőhelyén. Késő délután érkezünk
a szállásunkra, San Joséba.
6. NAP: REPÜLÉS SAN JOSÉ-MANAGUA, FLOR DE CANA LEPÁRLÓ, LEON |
Reggel átrepülünk Nicaragua fővárosába Managuában, ahonnan mintegy két és fél óra alatt
az egyik legjobb rum a Flor de Caña lepárlójához érkezünk. A helyszín eleve csodálatos, mert a San Cristobal vulkán lábánál van, de maga a
látogatócentrum sem hétköznapi, hisz az egész épület rumoshordóra emlékeztet. A Compañía Licorera de Nicaragua, S.A, (CLNSA) nevű céget 1937-ben alapította egy olasz
bevándorló, és azóta is a ugyanzon család tulajdonában van. Az első lepárlójuk megépítése után mutatták be a Flor de Caña márkát. Először 1959-ben exportálták
Venezuelába, Costa Ricába és több közép-amerikai országba, majd az 1980-as években a nicaraguai forradalom idején eladás hiányában hatalmas mennyiségeket tároltak
és így 1990-re a világ legnagyobb érlelt rum tartalékát mondhatták magukénak. Az 5-ször desztillált rumot korábban bourbon whiskey érlelésére használt hordókban
érlelik, és még a szigorú kosher feltételeknek is megfelel. Legtovább érlelt rum a 25 éves ezt potom 500 USD-ért akár a reptéri duty freeben is megvehetjük. Nem úgy
a Family Reserve-t, amely csak a cégnél kapható limitált számban 1800 USd-ért. A rumot jelenleg 43 országba importálják, közöttük Magyarországra is és az utóbbi
20 évben több, mint 120 különféle nemzetközi díjat nyert el. Miután megismertük a helyszínt, természetesen nem maradhat el a rumkóstoló sem. Innen utunkat Nicaragua
egyik legismertebb koloniális városába Leonba folytatjuk. A Momotombo vulkán kitörésének következtében 1610-ben a várost új, mai helyére költöztették. Itt épült fel
1747 és 1814 között a közép-amerikai kisállamok legnagyobb székesegyháza, ami ma a kulturális világörökség része. Egyetemét 1813-ban alapították, ezzel az ország
szellemi központjává vált. Nicaragua mai fővárosával, Managuával egészen annak fővárossá nyilvánításáig versengett a vezető szerepért. Szállás Leonban.
|
7. NAP: MASAYA VULKÁN, GRANADA |
Elhagyjuk Leon városát és
Nicaragua másik hangulatos koloniális városába, Granadába indulunk, mely a Nicaragua-tó (indián nevén Cocibolca) északi végében, az 1344 m magas Mombacho-vulkán
lábánál, Managuától kb. 50 km-re délkeletre fekszik. Az ország legrégebbi spanyol települése, 1524-ben alapították. A városban számos, a gyarmati időkből
származó épület maradt fenn, köztük a La Merced temploma, amely 1781-ben épült. Útba ejtjük a füstölgő Masaya vulkánt is, aminek egészen a kráteréig lehet menni.
Délutánunk szabad lesz a városban. Szállás Granada.
8. NAP: REPÜLÉS GUATEMALÁBA, ZACAPA LEPÁRLÓ LÁTOGATÁS |
Nicaraguából átrepülünk Honduras és El Salvador felett majd Guatemalába érkezünk a túra utolsó
előtti országába. Itt a rum mellett nem akármilyen romokkal is fogunk találkozni, hisz a maja világ legimpozánsabb romvárosa Tikál is itt található,
több más értékesi régészeti emlék mellett. Erkezésünk után rögtön nyugatra indulunk a Zacapa lepárló üzemébe és bemutatótermébe.
Nagyon sokféle cukornád létezik, melyek cukortartalma átlagosan 12-15 százalék, amit préselés után felfőznek, hogy a víz
elpárolgásával magasabb cukortartalmat érjenek el. Ehhez adagolnak élesztőt, mely erjeszti a folyadékot.
Legtöbben melaszt használnak a rumkészítéshez, mely alapvetően a cukorgyártás mellékterméke, a prémium kategóriában elhelyezkedő gyártók viszont magát a nyers
nádcukorszirupot használják. A Zacapa is ebbe a prémium kategóriába tartozik. A Guatemala déli partvidékén, vulkanikus talajon termelt cukornádból készített
rum különlegességét az adja, hogy nem melaszból, hanem az elsőként préselt „szűz cukornád-mézből” készül. A lepárlás után a rumkezdemény 2300 méter magasra kerül,
ahol hűvös, párás hegyi környezetben érlelik, így ugyanis alacsony a hordón keresztüli elpárolgási veszteség, így több értékes rum marad a hordókban,
mintha meleg helyen tárolnák. A luxus rum íz-harmóniájához a tradicionális spanyol „Solera” érlelési rendszer is hozzájárul. Ennek lényege, hogy négy
különféle hordótípust alkalmaznak: vaníliás, erőteljes Bourbon-, gyümölcsös, íz-gazdag sherrys, finom Pedro Ximenez boros-, valamint a francia vörösboros
hordók biztosítják a kiemelkedő párlat tökéletességét, amelyben a fűszeres, fás, aszaltgyümölcsös, vagy éppen gazdag, mézes jegyek dominálnak. A túra végeztével a
hegyek között 2300 méteren fekvő Quetzaltenango városában szállunk meg.
9. NAP: IXIMCHÉ, ANTIGUA GUATEMALA |
Reggel a 3 órára fekvő Antigua Guatemalába indulunk, de útközben megállunk Iximchénél.
Iximché a kakcsikel indiánok fővárosa volt, majd amikor a spanyolok elfoglalták Guatemalát, 1524-ben saját első fővárosukat is itt jelölték ki.
Ezt aztán az őslakók folyamatos támadásai miatt -akik a spanyolok kizsákmányolása ellen lázadtak- új helyre kellett költöztetni. Az új helyszínt azonban egy
1541-ben az Agua vulkánról lezúduló sárlavina betemette. Ezután alapítottak új fővárost Antigua Guatemala néven. Sajnos ez sem lehetett a végleges helyszín,
mert 1773-ban sorozatos földrengések tették tönkre. Ezután, hivatalosan 1776-ban alapították a mai fővárost Guatemalavárost (komplett nevén:
Nueva Guatemala de la Asunción). Antigua Guatemalában számos a földrengésben megsérült templom látható a mai napig és a város koloniális hangulata, macskaköves utcái
és színes épületei miatt is sok látogatót vonz. Szállás Antigua Guatemalában.
10. NAP: QUIRIGUA MAJA SZTÉLÉI, COPÁN VÁROSA |
Délelőtt Quirigua fennmaradt maja oszlopaihoz
(sztéléihez) igyekszünk (5 óra) melyek
között van amelyik több, mint 10 méter magas és 65 tonnát nyom. Többek között itt találhatóak a 2012-es maja ciklus végére (nem világvége) utaló hieroglifák
is.
Ezután átlépünk Hondurasba és a nagyon hangulatos hegyi faluban lesz szállásunk Copan Ruinasban, ahol egyébként Közép-Amerika egyik legjobb steakjét szoktuk enni!
Szállásunk a faluban lesz.
11. NAP: COPÁN MAJA ROMOK, RIO DULCE |
Reggel 8-12 a copáni romokat látogatjuk meg, mely a klasszikus maja korszak egyik jelentős városa volt.
A maja városrom 1980 óta a Világörökség része. Virágkora Kr.u. 600 és 800 közé tehető. A dinasztia alapító K'inich Yax K'uk' Mo' („Nagy-Nap-Zöld-Quetzal-Ara“)
kezdte el a város déli részét elfoglaló fő komplexum építését. A korai Copán építészetére nagy befolyással volt Teotihuacán. Legfontosabb része a
hieroglifalépcső, amely több mint 2200 hieroglifát tartalmaz és a város akkor 300 éves történetét beszéli el. Innen ismét határátlépünk és Guatemalában folytatjuk
az utunkat, és 4 óra alatt Rio Dulce városába jutunk, mely az El Golfete kiszélesedő ágán található. Itt épült "Castillo San Felipe" spanyol erőd is melynek
feltárását 1955-ben egy magyar, dr. Szécsi János vezette. Nem messze innen lesz a szállásunk is.
12. NAP: EL GOLFETE-LIVINGSTON |
Reggel az El Golfete tóba futó folyón át, az Amatique-öbölbe hajózunk. Útközben tavirózsákat, hatalmas part menti sziklákat és kezdetleges módszerekkel halászó
embereket láthatunk. Átsétálunk Livingstonon. Ez a város rendkívül sokszínű, többnyire feketék lakják, valamint guatemalai indiánok, illetve Indiából érkezett
telepesek leszármazottjai. A feketék nem is spanyolul hanem gariffuna nyelven beszélnek, sokan raszta hajat hordanak, és hát nem stresszelik agyon magukat.
A város másik oldalán vár a hajó és visszahajózunk Rio Dulcebe majd 3.5 óra alatt a Petén Itza tó partjára érkezünk, ahol szállásunk is lesz.
13. NAP: TIKAL MAJA ROMVÁROS |
Reggel az egyik leghíresebb és legnagyobb maja romvárost, Tikált látogatjuk meg, ami a szállásunktól kevesebb, mint egy órára található.
A Tikal nemzeti Park az El Peten trópusi dzsungelében
fekszik, 576 négyzetkilométeren,
és ebből a maja romváros feltéárt kb. 4000 épülete 16 négyzetkilométert tesz
csak ki. Az UNESCO 1979-ben a Világörökség részének nyilvánította a területet.
Nyugodtan számoljunk 5-6 órát a romok bejárására, amiken kívül ha figyelünk számtalan állatot is felfedezhetünk, majmokat, quetzalt, gyíkokat, és még akár kígyót
vagy tukánt is. Innen Flores szigete környéki szállásunkra
megyünk.
14. NAP: REPÜLÉS GUATEMALAVÁROSBA MAJD HAZAUTAZÁS |
Egy reggeli géppel a fővárosba utazunk, ahonnan mindenki rumokkal megpakolva hazautazik.